نخ ابریشمی

نخ ابریشم

ابریشم چیست؟

کرم ابریشم از غده هایی که در دهان خود دارد، مایعی ترشح می کند که به محض خروج از دهان منجمد می شود. چون این مایع بصورت پیوسته و لاینقطع از منفذ خیلی باریکی خارج  می شود، بعد از انجماد بصورت الیاف باریک و ظریف ابریشم ظاهر می گردد.

ابریشم چگونه به دست می آید؟

ابریشم از پیله کرم ابریشم به دست می آید.

پیله کرم ابریشم چگونه به دست می آید؟

کرم، الیاف ابریشم را مانند محفظه ای به دور خود می تند و در داخل آن قرار می گیرد که به آن پیله کرم ابریشم می گویند.

الیاف ابریشم چیست؟

الیاف ابریشم نوع دیگری از الیاف حیوانی است که از الیاف ابریشمی ای درست می شود که کرم ابریشم پیله خود را درست می کند.

الیاف ابریشم چگونه به دست می آید؟

بعد از اینکه خروج مایع و تنیدن  تار پایان یافت و پیله کرم ابریشم به وجود آمد، کرم بصورت پروانه در می آید، پیله را سوراخ می کند و از آن خارج می شود.

برای اینکه به الیاف ابریشم آسیبی نرسد، پروانه ها را  بوسیله گرما و یا بخار آب خفه می کنند تا موقع خروج به پیله ها صدمه ای وارد نشود؛ البته تعدادی از پروانه ها را به منظور تخمگذاری مجدد زنده نگاه می دارند.

بعد از خفه کردن کرم، پیله ها را باز می کنند و الیاف ابریشم پیوسته ای بدست می آورند که ممکن است هر یک به صدها متر برسد.

نخ ابریشمی را چگونه تهیه می کنند؟

نخ های ابریشمی را با استفاده از الیاف ابریشم تهیه می کنند. برای این منظور می بایست پیله ها را که فقط بصورت یک کلاف ابریشم است، با دستگاه ریسندگی باز کنند.

برای این منظور ابریشم پیله ها در حالیکه در آب گرم قرار دارند، به وسیله ماشین ریسندگی ریسیده و باز می شوند.

الیاف ابریشم را توسط ماشین های ابریشم کشی به هم می ریسند و نخ ابریشمی به دست می آورند.

نخ ابریشمی بصورت کلاف بدست می آورند که برای تهیه یک کیلو ابریشم خام 4500 پیله لازم است و هر پیله در حدود 1000 متر نخ ابریشم می دهد.

تجارت ابریشم در زمان شاه عباس

ابریشم و تجارت ابریشم در ایران از دیر باز رایج بوده است، گفته شده است که ابریشی از چین به ایران وارد شده است اما در هر حال ایرانیان در رونق این صنعت نقش بسزایی داشته اند مخصوصا در دولت صفویه به علت ارتباط مستقیم ایران با تجار و بازرگانان غرب تجارت این محصول هم افزایش یافت.

شاه عباس اول تولید کنندگان ابریشم را تشویق می‌کرد و تسهیلاتی برای خریداران و تجار در جهت افزایش معامله ابریشم قائل گردید.

تجارت شاه

شاه عباس در سراسر دوران پادشاهی خویش پیوسته می‌کوشید تا آنجا که میسر باشد با افزودن بر صادرات و کاستن از واردات ، بر ثروت مملکت بیفزاید. به همین سبب در امور بازرگانی نیز مداخله و اعمال نفوذ می‌کرد و خرید و فروش امتعه خارجی و داخلی را تحت کنترل خود در می‌آورد.

شاه عباس تا جایی به کار تجارت مشغول می‌شد که حتی بعضی از ماموران سیاسی کشورهای خارجی او را از اینکه به کار تجارت مشغول است ملامت می‌کردند.

تجارت ایران با دیگر ممالک ، از مشرق بوسیله بازرگانان ترکستان ، هندوستان ، چین ، انگلستان ، اسپانیا و هلند و از مغرب بوسیله تجار ونیزی و ارمنی صورت می‌گرفت.

از بازرگانان بیگانه ، شاه عباس به اتباع ونیز ، بسبب آنکه در کار تجارت ابریشم کوشش و مهارت بیشتر نشان داده بودند، توجه و علاقه

مخصوص داشت و با تجار هندی بدان جهت که در رباخواری و بیرون بردن سرمایه‌های نقد از ایران افراط می‌کردند مخالف بود.

اهمیت ابریشم در ایران

در زمان شاه عباس اول و جانشینان او ابریشم یکی از بهترین و گرانبهاترین محصولات بازرگانی ایران بود، و در کشورهای اروپایی خریداران فراوان داشت. محصول ابریشم بیشتر از ولایلت گیلان و مازندران و گرگان و اردبیل و شروان و شماخی و خراسان بدست می‌آمد.

مجموع حاصل ابریشم ایران در سال نزدیک بیست هزار عدل بوده و هر عدل ابریشم در آن زمان در حدود سی و شش من وزن داشته است و هر من را تقریبا سه کیلو می‌گیرند.

البته ابریشم تولیدی بیشتر به خارج صادر می‌شد و مصرف داخلی کمتری داشته است چنانچه مصرف سالانه ابریشم در ایران در زمان شاه عباس تنها یک هزار عدل بوده است.

انحصار تجارت ابریشم

شاه عباس چون در نخستین سالهای سلطنت در یافت که معاملات بازرگانی ایران با کشورهای بیگانه رواجی ندارد و به سبب افزونی واردات کشور بر صادرات از ارزش و مقدار سرمایه‌های نقدی کاسته می‌شود.

خرید و فروش بسیاری از محصولات و امتعه گرانبها و مرغوب ایران را ، که در کشورهای اروپایی خریدار بسیار داشت، در اختیار خویش گرفت و از آن جمله معاملات ابریشم در تمام دوران سلطنتش در انحصار وی بود.

بفرمان شاه عباس تولید کنندگان ابریشم تمام محصول سالانه خویش را بوسیله وزیر مخصوصی که مامور مراقبت در امور تجاری بود به شخص وی می‌فروختند و فروش محصول ابریشم در سراسر کشور به مشتریان دیگر امکان نداشت.

کارخانه مصنوعات شاهی

چنانچه از سفر نامه‌های جهان گردان اروپایی زمان بر می‌آید، شاه عباس در تمام شهرهای بزرگ کشور کارخانه‌های مخصوصی برای یافتن مسنوجات پشمین و ابریشمین و پارچه‌های زر بافت گرانبها در اختیار داشته و تاسیس چنین کارخانه‌ای در آن زمان ، تنها به شخص شاه و اعیان و رجال ثروتمند ایران منحصر بوده است.

بزرگترین مرکز کارخانه‌های پارچه بافی شهر کاشان بود. در این شهر انواع مسنوجات گرانبها از اطلس و مخمل و پاچه‌های ابریشمین منقّش و زربفت بافته می‌شد.

چون در کارخانه‌های پارچه بافی کارگران ماهر کمیاب بود، شاه عباس مامورانی به کشورهای اروپائی خاصه و نیز فرستاده تا کارگرانی را که در بافندگی پارچه‌های اطلس و ابریشمین مهارت کامل دارند به ایران وارد کنند.

به گفته یکی از جهانگردان اروپائی شاه عباس به هنرمندان فرنگی و ساخته‌های صنعتی کشورهای اروپا توجه خاص داشته و به همین سبب می‌کوشیده گروهی از ایشان را به ایران دعوت کند.

سایت ایران­ یارن مفتخر است که یاری دهنده شما در امر خرید و فروش نخ و الیاف و سایر منسوجات باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و جدیدترین قیمت های نخ و الیاف با ما در ارتباط باشید.

خرید و فروش انواع

بازار نخ و الیاف ایران

لینک کوتاه

https://iranyarn.ir/c/pvp9

بازار نخ و الیاف ایران

4 دیدگاه برای “نخ ابریشمی

  1. BruceWeich گفته:

    I really appreciate this wonderful post that you have provided for us. I assure this would be beneficial for most of the people. Thanks for sharing the information keep updating, looking forward to more posts.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *